KHILAFAH : SUNNAH YANG SEPATUTNYA DIKEMBALIKAN
“Adalah Bani Israil dipimpin oleh para Nabi,
apabila wafatnya Nabi maka akan ada yang menggantikan nabi, sesungguhnya tidak
ada Nabi lagi selepas daripada aku, dan akan ramainya khalifah-khalifah
(pemimpin-pemimpin) selepas aku”(Riwayat Bukhari)
Kewafatan Nabi
Muhammad s.a.w menjadi suatu titik permulaan bagi kehidupan umat Islam. Semangat
untuk meneruskan legasi pemerintahan Nabi Muhammad S.A.W sebagai Rasul
menggugat para sahabat. Nabi tidak boleh diganti, hukum Allah yang meletakkan
Nabi sebagai “khotaman Nabiyyin” tidak boleh diubah. Maka hasil
musyawarah sahabat di Thaqifah Bani Sai’dah menjadi sejarah terpenting
bagi umat Islam dalam mengingati sejarah permulaan khilafah selepas kewafatan
Nabi S.A.W.
Permulaan Saidina
Abu Bakar ketika memimpin umat Islam bukanlah suatu perkara baru, akan tetapi suatu
perkara yang diteruskan daripada Nabi Muhammad sebagai ketua yang memimpin Negara
Islam Madinah. “Manhaj Nubuwwah” iaitu kalimah yang sentiasa disebut
mesti kita ingat dan amati bahawa bukan hanya “manhaj Nubuwwah” akan
tetapi terkandung di dalamnya juga “manhaj khilafah” sebagai wasilah
kesatuan umat Islam. Rekod Nabi S.A.W dalam mendirikan negara Islam, rekod Nabi
melaksanakan pemerintahan negara islam, rekod Nabi memastikan negara-negara
jiran tersebar tentang Islam adalah antara hujah yang mesti diingati bahawa
manhaj khilafah adalah suatu kewajiban bagi umat Islam.
Penerusan zaman
khilafah menjadi suatu kekuatan bagi umat Islam. Kekuatan yang sangat
dibimbangi oleh musuh-musuh sama ada dari luar mahupun dalam. Justeru, usaha
untuk melenyapkan khilafah terus dilakukan sehingga kemuncak pada pemerintahan
khilafah Uthmaniah. Usaha dalam melenyapkan khilafah turut dibantu pengkhianat agama
“Mustafa kamal Attartuk”. Sejarah kejatuhan khilafah ini juga disebut sebagai sejarah
kerosakan yang paling besar dalam sejarah umat Islam. Sebab itu kalau kita
perhatikan, berlakunya peperangan-peperangan besar di dunia bukanlah suatu yang
tidak disengajakan, akan tetapi ia suatu agenda terancang yang merugikan umat
Islam.
Peperangan
dunia pertama, menyaksikan peranan khilafah di atas muka bumi dilenyapkan.
Peperangan
dunia kedua pula, menyaksikan bagaimana orang-orang yahudi membahagikan negara-negara
umat Islam kepada jajahan mereka. Antara yang boleh kita saksikan pembahagian
negara-negara Islam di Asia Barat kepada British, Perancis dan Itali melalui
perjanjian Sex-vico, pembahagian semenanjung Tanah Melayu kepada British dan Siam melalui perjanjian
Bangkok, pembahagian antara kepulauan Tanah Melayu melalui perjanjian Betawi juga
di negara-negara Asia Tengah yang dibahagikan Antara China dan Soviet Union.
Walaupun dapat kita
lihat selepas peperangan dunia kedua, negara yang ditadbir tetap ditadbir oleh
penguasa-penguasa Islam, namun aliran pemerintahan yang dibawa tetap aliran
yang sama dan mesra dengan barat yang tidak suka dengan Islam,
perlembagaan-perlembagaan yang dilaksanakan tidak menuruti kehendak Islam. Maka
menjadi suatu kebodohan sekiranya kita mendabik dada dengan sistem dan
pemerintahan yang ada sekarang. Realitinya, kita sedang berhadapan dengan
proksi-proksi yang telah dibina oleh mereka semenjak daripada peperangan dunia kedua lagi.
Penerusan
kepada kehilangan khilafah ini bukanlah suatu benda yang harus dibiarkan. Janji
Allah dalam al-Quran berkenaan golongan-golongan yang menjaga dan mendokong agama
ini tetap ada dalam meneruskan perjuangan mempertahankan Islam.
لا تزال طائفة من أمتي ظاهرين على الحق لا يضرهم من خالفهم حتى يأتى
أمر الله
“Senantiasa ada dalam kalangan umatku yang
mempertahankan kebenaran, mereka tidak dapat dimudharatkan bagi siapa yang
bertentangan dengan mereka, sehinggalah datangnya janji Allah”(Riwayat Ahmad)
Sebelum
kejatuhan khilafah lagi, Sheikh Jamaluddin al-Afghani berusaha dalam meng’islah’
dan memperbaiki masyarakat dan kerajaan, Sheikh Muhammad Abduh yang berusaha
mempertahankan khilafah daripada jatuh, begitu juga Sheikh Rasyid Redha dan
lain-lain.
Selepas
kejatuhan khilafah yang melenyapkan sistem kesatuan umat Islam di dunia, maka
tetap ada juga penolong-penolong agama Allah atas muka bumi ini. Kewujudan persatuan-persatuan
dan parti-parti Islam di setiap negara bukanlah suatu perkara yang tidak
disengajakan, akan tetapi suatu inisiatif yang timbul bagi mengembalikan semula
kekuasaan khilafah yang telah terjatuh bermula dengan negara masing-masing. Ia
adalah amanah yang diletakkan atas bahu setiap muslim. Jika kita hidup dengan sistem
khilafah itu wajib, maka lagi-lagilah wajib kita menghidupkan sistem khilafah
itu ketika mana ketiadaannya.
ما لا يتم الواجب إلا به فهو واجب
“Apa yang tidak sempurna kewajiban kecuali
dengan adanya perkara tersebut,
maka perkara tersebut menjadi
wajib”
Sejarah yang
terpahat dan diingati kita pada hari ini bukanlah suatu ilmu yang hanya untuk didiskusikan
dan dikenang-kenangkan, akan tetapi ia suatu kewajiban yang mesti dilaksanakan
bagi setiap individu yang bergelar muslim. Fenomena sekarang adalah kita hidup
di zaman kejatuhan Islam, bukan di zaman kewujudan khilafah. Maka, inisiatif
yang perlu diambil bagi umat Islam bukan sahaja mengembalikan manhaj nubuwwah (نيابة عن النبوة),
malah turut terpalit adalah perlu mengembalikan manhaj khilafah yang telah
hilang (نيابة عن الخلافة).
Namun, dalam
memahami tuntuan dan kewajiban Islam ini, jangan kita lupa musuh-musuh Allah
yang juga sentiasa berusaha dalam memadamkan agama-agama Allah ini. Agenda
terbesar yang berjaya meresap ke dalam pemikiran orang Islam adalah agenda “Islam
tanpa politik”,“Islam tanpa pemerintahan” atau yang lebih halus lagi, ”Islam
tanpa syariah”. Fahaman-fahaman seperti tidak perlu berjemaah, tidak perlu
mengembalikan khilafah, tidak perlu bersama-sama dengan kesatuan Islam adalah
kefahaman karut yang berlawanan dengan sunnah Allah Taala dan sunnah perjuangan
para rasul. Semoga kita tidak tergolong dalam kalangan mereka yang membawa
agenda musuh Islam tanpa kita sedar.
يا أيها الذين آمنوا إن تنصروا الله ينصركم ويثبت أقدامكم
“wahai orang-orang yang beriman, jika kamu
menolong agama Allah, Allah akan menolong kamu dan memperteguhkan pendirian
kamu” (Muhammad:7)
"Teguh Pemikiran Ribat Kebersamaan"
MUHAMMAD
SUFI B. MOHD YUSOF
PENASIHAT
BADAN KEBAJIKAN ANAK SELANGOR SESI 2014/2015
BADAN KEBAJIKAN ANAK SELANGOR SESI 2014/2015
Ulasan
Catat Ulasan