Tinta Jumaat Edisi ke-36:KESATUAN TUNGGAK KEKUATAN ORGANISASI
Bismillahiwalhamdulillah. Segalapuji-pujian dirafa’kan hanya kepada
Allah SWT seterusnya selawat serta salam buat junjungan kekasihNya penghulu segala
nabi dan rasul, Muhammad SAW,para ahlul bait,sahabat baginda,tabi’in,tabi’
tabi’in,seterusnya sidang pembaca yang dirahmati Allah sekalian.
وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ
أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ
وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ
أُولَٰئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
"Dan
orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, setengahnya menjadi penolong
bagi setengahnya yang lain; mereka menyuruh berbuat kebaikan, dan melarang
daripada berbuat kejahatan; dan mereka mendirikan sembahyang dan memberi zakat,
serta taat kepada Allah dan RasulNya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah;
sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana." (Surah At Taubah : Ayat 71)
Di
dalam surah As-Saff ayat ke-61 Allah berfirman,maksudnya:
“Sesungguhnya Allah sangat mencintai orang
yang berjuang di jalan-Nya dalam keadaan berbaris rapi seperti sebuah bangunan
yang kukuh.“
Di dalam sebuah hadis
dari Abi Musa Al-Asy’ari,Rasulullah SAW bersabda:
"المؤمن
للمؤمن كالبنيان يَشُدُّ بعضُه بعضاً – وشبك بين أصابعه"
Maksudnya: Orang mukmin bagi mukmin yang lainnya
umpama sebuah bangunan yang saling menguatkan antara satu sama lain.Kemudian
baginda mengisyaratkan dengan merapatkan jari jemarinya.
Berdasarkan nas Al-Quran dan hadis yang dinyatakan,jelaslah
bahawa konsep kesatuan adalah satu tuntutan di dalam Islam.Lelaki beriman dan
wanita yang beriman wajib menjadi penolong sebahagian yang lain di dalam urusan
amar ma’ruf dan nahi mungkar,melaksanakan solat,menunaikan zakat dan melabuhkan
ketaatan kepada Allah dan RasulNya.
Ibarat sebuah
bangunan yang tersusun kukuh tidak rapuh.Batu batanya saling membentengi tiang
bangunan.Tiang pula tetap teguh membawa beban atap,atap pula berkorban panas
dan hujan melindungi insan dan apa sahaja di dalamnya.Ya itulah gambaran yang
cantik mengenai silah mukmin dengan mukmin yang lain.
Orang beriman
adalah bersaudara.Tidak ada lebih dan kurangnya seseorang mukmin melainkan
taqwa menjadi nilainya.Peristiwa hijrah baginda SAW jelas menjadi bukti bahawa
perkara pertama yang dilakukan oleh baginda adalah mempersaudarakan antara muhajirin
dan ansar.Perkara tersebut adalah salah satu konsep kesatuan yang
dianjurkan oleh Islam bermula dengan qudwah baginda SAW.
FirmanNYA
lagi:
وَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنْفَقْتَ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا مَا
أَلَّفْتَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَلَكِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَيْنَهُمْ إِنَّهُ
عَزِيزٌ حَكِيمٌ
“Dan Dialah yang menyatukan di antara hati mereka (yang beriman). Kalaulah
engkau belanjakan segala (harta benda) yang ada di bumi, nescaya engkau tidak
dapat juga menyatu padukan di antara hati-hati mereka, akan tetapi Allah telah
menyatupadukan di antara (hati) mereka. Seungguhnya Ia Maha Kuasa lagi Maha Bijaksana” (Al Anfaal ayat
63)
Seorang tokoh gerakan Islam ada menyebut di
dalam kitab karangannya menganjurkan kepada Amal Islami yang serius.
Menurut beliau, umat Islam apabila sibuk dengan amali,maka perdebatan akan
berkurangan.Hal ini kerana apabila umat Islam itu ditimpa kelemahan dan
kemunduran serta kelunturan semangat ahli akan berlaku sekiranya mereka hanya
sibuk berdebat yang akhirnya mewujudkan perpecahan.Oleh kerana itulah,kesatuan
merupakan tunjang kepada Amal Islami terutamanya kesatuan dari segi fikrah
dan amal.
Natijah daripada kesatuan fikrah dan kefahaman, maka akan lahirlah kesatuan
amal dalam organisasi kearah matlamat yang satu. Aspek penting dalam
merealisasikan kesatuan amal dan matlamat adalah wala’ dan taat yang
mutlak kepada Allah, Rasul dan ketaatan kepada pimpinan pada perkara kebenaran.
Di
dalam sebuah hadith dari Auf bin Malik,Rasulullah SAW bersabda:
افترقت اليهود على إحدى وسبعين فرقةً، فواحدةٌ في
الجنة وسبعون في النار، وافترقت النصارى على اثنتين وسبعين فرقةً، فإحدى وسبعون في
النار وواحدة في الجنة، والذي نَفْسُ محمَّدٍ بيده لَتَفْتَرِقَنَّ أمتي على ثلاث
وسبعين فرقة، فواحدة في الجنة، واثنتان وسبعون في النار.قيل يا رسول الله.من
هم؟
قال:الجماعة
Maksud
sabda Rasulullah SAW:”Orang-orang Yahudi berpecah kepada 71 puak,maka satu
puak ke syurga dan 70 puak ke neraka,Orang-orang Nasrani berpecah kepada 72
puak,71 puak ke neraka,satu puak ke syurga.Demi tuhan yang diri Muhammad berada
di dalam tanganNYA demi sesungguhnya umatku berpecah 73 puak,satu puak ke
syurga dan 72 puak ke neraka.Lalu ditanya Ya Rasulullah siapakah mereka
itu?.Maka baginda menjawab: “Mereka adalah yang berada di dalam Jamaah (iaitu
yang berada di dalam kumpulan Islam)”
(HR Abu Daud & Ibnu Majah)
Semoga kita semua terlorong untuk berada di
dalam kesatuan Jamaah seperti mana yang disebut di dalam hadis di atas.Segala
keputusan oleh pimpinan perlu ditaati selagimana ia tidak bercanggah dengan syariat.
Keingkaran kepada perkara tersebut dan saling merasa hebat akan mewujudkan
perpecahan dalam jemaah biarpun wujudnya kesatuan fikrah di dalamnya.Sesuai
dengan moto PMRAM yang sering kita sebutkan “Satu Fikrah Satu Amal”.
“PASAK KEILMUAN TEGUH PEMIKIRAN”
“KITA PMRAM”
Hasil Nukilan:
Ustazah Siti Nurliana Binti Zainudin
Timbalan Lajnah Penerangan dan Penerbitan
BKASM 2012/2013
Ulasan
Catat Ulasan